Bankomat to najlepszy przyjaciel, gdy portfel świeci pustkami i największy wróg, gdy połknie kartę i nie zamierza jej oddać albo co gorsze kartę odda, ale pieniędzy już nie, a z konta zniknie okrągła kwota. Choć plastiki na dobre zadomowiły się w naszych portfelach, to są sytuacje, w których po prostu potrzebna jest gotówka. Wciąż za część usług nie zapłacisz kartą, bo nie wszyscy, szczególnie osoby mające małe działalności dysponują terminalem. Jadąc na wakacje nie zawsze chcemy płacić kartą za granicą. A bankomat, jak każde inne urządzenie ma prawo się zepsuć. I choć dzieje się to bardzo rzadko, to jednak takie sytuacje się zdarzają. Co robić, jeśli bankomat nie wypłacił gotówki?
Kilka czarnych scenariuszy
Przyczyny niewypłacenia gotówki a pobrania jej z konta są różne. Może być to:
- awaria urządzenia,
- reset bankomatu,
- uszkodzona bądź ubrudzona karta,
- brak gotówki w bankomacie,
- przerwana komunikacja z bankiem.
Najczęściej wygląda to tak, że wkładasz kartę, wpisujesz PIN, zatwierdzasz, podajesz kwotę, zatwierdzasz i nagle zaczyna się dziać coś dziwnego. Bankomat wydaje dziwne odgłosy, jakby pomrukuje, a ekran przybiera ciemne barwy bądź pojawia się na nim komunikat. Bankomat oddaje kartę, ale pieniędzy już nie wypłaca. Może mieć również miejsce sytuacja, że karta pozostanie w środku.
Bankomat banku czy zewnętrzny?
Bankomatów w Polsce jest bez liku i zazwyczaj korzystamy z tego, który jest najbliżej. Jeśli awarii uległ bankomat banku, wówczas omijamy jeden krok, czyli telefon do firmy, która jest właścicielem bankomatu. Choć nie pojawią się z prędkością światła, jeśli bankomat nie wypłacił gotówki, to jednak warto aby takie zdarzenie zostało odnotowane. Numer telefonu do firmy znajdziesz na bankomacie, zazwyczaj umieszczony na naklejce w widocznym miejscu.
Krok po kroku co robić, gdy bankomat nie wypłacił gotówki?
Scenariusz postępowania jest jeden. Pierwszym krokiem telefon do firmy zewnętrznej, jeśli jest to bankomat, który nie należy do żadnego banku. Kolejne kroki:
- zanotuj numer bankomatu,
- zapamiętaj dokładną godzinę transakcji,
- zapisz komunikat, który widnieje na bankomacie.
Te informacje będą niezbędne, by odzyskać pieniądze, które zniknęły z konta, a nie trafiły do Twojego portfela.
Jak złożyć reklamację?
Bez względu na to, czy bankomat należał do Twojego banku czy innego, reklamację o zwrot zawsze składasz w swoim banku. Złożysz ją na kilka sposobów:
- w oddziale banku (ustnie i pisemnie),
- drogą elektroniczną,
- telefonicznie,
- listownie.
Jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, musisz w piśmie podać szczegółowe dane dotyczące transakcji, czyli dzień, godzina, numer bankomatu, kwota, treść komunikatu, który się wyświetlił. Banki zazwyczaj starają się tego typu sprawy rozwiązywać jak najszybciej, ale mają na to 30 dni! Jeszcze gorzej, gdy bankomat należał do firmy bądź innego banku, bo cała procedura może rozciągnąć się w czasie nawet do 60 dni. Jeśli bankomat nie wypłacił gotówki, a była to duża kwota i konto świeci pustkami, to może oznaczać konieczność skorzystania z kredytu odnawialnego albo szybkiej chwilówki Finbo.
Negatywna odpowiedź banku
Może się zdarzyć, że bankomat nie wypłacił pieniędzy, a bank negatywnie rozpatrzy reklamację. Co wtedy? Koniecznie złóż kolejną, z prośbą o szczegółowe przeanalizowanie transakcji z tego dnia. Bank rozpatrując sprawę, sprawdza liczbę transakcji, które były tego dnia wykonane i łączną wypłaconą kwotę. Jeśli w bankomacie jest nadwyżka, to Twoje pieniądze szybko zostaną przelane na konto. Gdy jednak pojawiają się wątpliwości, sprawa zaczyna się ciągnąc. A kiedy kolejne reklamacje nie przynoszą skutku, pozostaje interwencja w instytucjach zewnętrznych. Pomoc znajdziesz u Rzecznika Konsumentów i Arbitra Bankowego.
Kwestie bezpieczeństwa
Niestety, choć sytuacje typu bankomat nie wypłacił pieniędzy nie zdarzają się często, to ktoś staje się tym szczęśliwcem wybranym przez los. Ryzyko, że trafi na Ciebie zmniejszysz bądź skrócisz czas rozpatrywania reklamacji:
- korzystając wyłącznie z bankomatów swojego banku (pobierając gotówkę z bankomatów firm zewnętrznych, konieczne jest współdziałanie firmy i banku- może wydłużyć czas rozpatrzenia reklamacji),
- zanim włożysz kartę, przyjrzyj się czy bankomat wygląda tak jak zawsze, czy na jego ekranie nie wyświetla się nic co wzbudza wątpliwości,
- przy wypłacie wyższych kwot opłaca się uwiecznić ten moment na telefonie (w końcu i tak używamy ich cały czas, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości masz mocny dowód),
- przed włożeniem karty sprawdź, czy nie jest uszkodzona bądź brudna.
Pieniądze wypłacisz również w bankowym okienku i w coraz większej liczbie sklepów i punktów usługowych, korzystając z cashback.