Przelew na złe konto

Pieniądze zostały wysłane, ale do złego adresata? Taka sytuacja może zdarzyć się każdemu. Wystarczy pomylić jedną cyfrę w numerze konta bankowego! To pomyłka, chwila nieuwagi, która skutkuje stresem. Dlatego warto wiedzieć, jak anulować przelew na niewłaściwe konto. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Jak odzyskać swoje pieniądze i gdzie zgłosić błąd? Jak sprawić, by pieniądze znalazły się na właściwym rachunku odbiorcy?

Przelew na złe konto – co to jest?

Przelew na zły nr konta to pojęcie bardzo ogólnie, pod którym kryją się wszelkiego rodzaju omyłkowe transakcje wykonane w formie przelewu. Może być to przekazanie pieniędzy niewłaściwej osobie albo przelanie konkretnej kwoty na numer, który nie funkcjonuje. W takich sytuacjach można obawiać się utraty swoich środków. Dlatego trzeba widzieć, jak się zachować i co można zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze.

Warto zaznaczyć, że przelew na złe konto jest zrobić dość łatwo, dlatego taka sytuacja może przydarzyć się każdemu. To dlatego, że wystarczy pomylić tylko jedną cyfrę, a transakcja będzie możliwa do wykonania. Obecnie zwraca się często uwagę na łatwość zrobienia złego przelewu, korzystając z opcji BLIK. W tym przypadku zdarza się wybrać niewłaściwą osobę, np. z listy kontaktów. Wystarczy jedno kliknięcie i w szybki sposób traci się swoje pieniądze.

Zrobiłem przelew na niewłaściwe konto – co teraz?

Jeśli zaraz po wysłaniu przelewu zauważy się, że pieniądze poszły na złe konto, nie warto panikować. Na początku trzeba zaznaczyć fakt, że bank odrzuci przelew, jeśli nie ma takiego numeru. Dzięki temu przesłane środki wrócą na konto bankowe w ciągu kilku godzin.

Jeśli jednak numer konta istnieje, to bank zleci przesłanie pieniędzy. Co ważne, liczy się tylko numer konta. Inne podane dane nie są istotne. Bank nie sprawdzi adresu i nazwy użytkownika, a jedynie przekaże środki na określony rachunek bankowy.

Gdy dojdzie do przelewu na złe konto, sprawę trzeba zgłosić. Można to zrobić w placówce banku albo na infolinii. Najlepiej zrobić to jak najszybciej. Jeśli nie doszło jeszcze do zaksięgowania, bank od razu zablokuje przelew i cofnie pieniądze na konto nadawcy. Na złożenie takiego wniosku ma się trzy dni.

Zły przelew. Jak odzyskać pieniądze wysłane na złe konto?

Co zrobić, jeśli wykonało się zły przelew? Jak otrzymać z powrotem pieniądze, aby nie być stratnym na literówce czy przypadkowym błędzie? Jak postępować w przypadku wykonania przelewy na zły numer konta? Przede wszystkim powinniśmy jak najszybciej trzeba zgłosić sprawę do banku. Wtedy ten rozpocznie specjalną procedurę, której celem jest odzyskanie pieniędzy. Całość działa na podstawie przepisów art. 143a-c Ustawy o usługach płatniczych.

Aby bank rozpoczął procedurę, należy złożyć wniosek. Można to zrobić na kilka sposobów, np. telefoniczne – poleca się zadzwonić na infolinię banku jak najprędzej. Jeśli przelew został dopiero co zlecony i nie został wysłany do klienta z tego samego banku, jest szansa na cofnięcie go, zanim dotrze do odbiorcy.

Jeśli jednak przelew został już zaksięgowany i przesłany do klienta, bank ma 3 dni robocze na poinformowanie banku odbiorcy o wymaganym zwrocie pieniędzy. W takiej sytuacji konsultanci danej placówki muszą przesłać do swojego klienta informację o błędnie wykonanym przelewie z prośbą o zwrot środków na numer, z którego wyszły.

Adresat błędnego przelewu w ciągu 30 dni powinien wykonać zwrot pieniędzy na rachunek banku odbiorcy. W przeciwnym razie byłoby to bezpodstawne przywłaszczenie mienia. Bywa jednak różnie, dlatego warto wiedzieć, co zrobić, jeśli ta osoba nie nawiąże kontaktu i nie zwróci pieniędzy. Po określonym czasie należy złożyć wiosek do swojego banku o udostępnienie danych osobowych odbiorcy środków. Po ich otrzymaniu trzeba skierować przeciwko tej osobie sprawę do sądu o oddanie pieniędzy. Jest to jednak bardzo negatywny scenariusz. Na początku możemy pokusić się o wysłania wezwania do zapłaty.

Anulacja przelewu – czy można cofnąć przelew? Jak odzyskać pieniądze przelane?

Anulacja przelewu, czy tak zwane cofnięcie przelewu, jest możliwe tylko wtedy, jeśli jeszcze nie doszło do jego zaksięgowania. To znaczy, że wszystkie przelewy wewnętrzne, realizowanie w ramach tego samego banku, są nie do cofnięcia – można jedynie złożyć wniosek do banku, aby zwrócił się do klienta o oddanie pomyłkowo przelanych środków.

Przelew można cofnąć na różne sposoby. Wiele zależy od banku. Najlepszą i najbardziej uniwersalną opcją jest zadzwonienie do banku. Konsultant pomoże dobrać indywidualną drogę anulacji przelewu. Albo wskaże sposób na cofnięcie operacji, albo sam wykona odpowiednie kroki, aby pieniądze nie zostały wysłane do odbiorcy.

Niektóre banki oferują opcję anulacji z poziomu aplikacji bankowej. PKO BP umożliwia swoim klientom usunięcie przelewu bez kontaktowania się z konsultantami. W tym celu należy tylko wejść w rachunki, znaleźć konkretną operację i ją wycofać – o ile ta nie została już zaksięgowana.

Warto wiedzieć, że niektóre banki pobierają opłaty za anulację przelewu, chociaż większość firm oferuje taką usługę za darmo. Na przykład BOŚ Bank pobiera od klientów profesjonalnych 10 zł za cofnięcie przelanych środków, a BNP Paribas i Santander Consumer Bank od 5 do 25 zł – w tej sytuacji wiele zależy od rodzaju konta.

Nieaktualny numer rachunku bankowego – przelew na nieistniejący numer

Przelew na nieistniejący numer rachunku jest niemożliwy. Jeśli podało się przypadkowo błędny numer, środki zostaną automatycznie zwrócone na konto. W takiej sytuacji nie trzeba niczego robić. Wystarczy poczekać, aż bank odrzuci zleconą operację. Jeśli jednak nie ma się pewności, czy konto istnieje, czy nie, najlepiej zadzwonić na infolinię i zgłosić problem.

Tak samo wygląda sytuacja, jeśli wykona się przelew na nieaktualny numer rachunku bankowego, np. gdy klient wypowiedział swoją umowę, a tym samym zamknął konto. Środki wrócą do nadawcy, gdy tylko bank sprawdzi transakcję. W takiej sytuacji warto wiedzieć, że firma nie może podać danych odbiorcy, dlatego zdobycie jego nowego numeru rachunku jest zadaniem nadawcy przelewu.

Zły numer rachunku – czy odbiorca przelewu musi zrobić zwrot?

Odbiorca musi zlecić zwrot, jeśli sprawa została zgłoszona do banku. W takiej sytuacji dostaje on informację o tym, że pieniądze trafiły na jego konto przez przypadek i ma 30 dni na zwrot. Jeśli tego nie zrobi, można założyć sprawę w sądzie o zwrot pieniędzy.

Jeśli pieniądze zostały wysłane błędnie do kogoś znajomego, np. przez przelew BLIK, można samodzielnie skontaktować z odbiorcą i poprosić go o zwrot. Warto podczas takiej rozmowy wspomnieć, że jeśli tego nie zrobi, sprawa zostanie zgłoszona do banku i będzie rozpatrywana na podstawie przepisów art. 143a-c Ustawy o usługach płatniczych. W przypadku, gdy to nie zadziała, trzeba sprawę przekazać bankowi.

Czy bank może pomóc w zwrocie pieniędzy?

Jedyne, co może zrobić bank, to umożliwić cofniecie przelewu (jeśli ten nie został zaksięgowany) oraz zgłosić sprawę do klienta i banku odbiorcy z informacją, że pieniądze zostały przelane przez pomyłkę, więc trzeba je zwrócić. Bank nie może samodzielnie ściągnąć pieniędzy z czyjegoś konta, dlatego może jedynie przesłać upomnienie do odbiorcy albo po pokreślonym czasie (30 dniach od zawiadomienia) udostępnić dane nadawcy, aby ten mógł zgłosić sprawę do sądu.

Jak uniknąć błędu i nie zrobić przelewu na złe konto?

Aby uniknąć niepotrzebnego stresu i problemów, warto być uważnym. Przy każdym przelewie poleca się dokładnie sprawdzać dane odbiorcy. Przede wszystkim numer rachunku bankowego, aby nie było w nim żadnych błędów! Najlepiej jest skopiować numer, a nie go przepisywać. Dobrze jest również nie robić przelewów w nerwach i pośpiechu. Lepiej usiąść spokojnie i dokładnie sprawdzić dane – numer, imię i nazwisko oraz wysokość przelewu (czasami można się pomylić, np. o dodatkowe zero na końcu, co znacząco podnosi kwotę).

Anonimowy przelew bankowy – czemu jest niebezpieczny?

Warto wiedzieć, że źle wysłany przelew można też otrzymać. W takiej sytuacji warto być ostrożnym. Odruchem dla wielu osób jest automatycznie odesłanie pieniędzy. To może okazać się jednak niebezpieczne. Anonimowy przelew bankowy to jedna z wielu metod oszustw, z których korzystają przestępcy, aby dostać się do kont ofiar. Jeśli otrzyma się niespodziewany przelew od nieznanego odbiorcy, należy zadzwonić do banku, aby zajął się tą sprawą. Nie można tych pieniędzy wydawać!

Rate this post
0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments