Kredyty hipoteczne

Kosztorys do kredytu hipotecznego – wszystko co trzeba wiedzieć

Każdy, kto chce skorzystać z kredytu hipotecznego, powinien sporządzić kosztorys prac budowlanych lub remontowych. W nim uwzględnia się koszt inwestycji, remontu, wykończeń i harmonogram prac. To kwestia szacunkowa, która pozwala ocenić koszt całego przedsięwzięcia, a co za tym idzie kwotę kredytu, o który będzie się ubiegać kredytobiorca.

Czym jest kosztorys budowlany do kredytu?

Wiele osób zastanawia się, czym jest kosztorys. To nic innego jak zestawienie poszczególnych etapów realizacji inwestycji. Wszystko zależy jednak od rodzaju kredytu. W przypadku pożyczek na mieszkanie najczęściej bierze się ją na zakup mieszkania lub domu, budowę domu czy modernizację nieruchomości. Cel powinien być ustalony w umowie z bankiem, aby w trakcie jego realizowania kredytodawca mógł regularnie sprawdzać, czy pieniądze są przeznaczane na założenia określone w umowie.

Dla przykładu – jeśli bierze się kredyt na budowę, warto przedstawić gotowy projekt domu. W takim przypadku kosztorys będzie obejmował zakres zalecanych robót oraz ich kosztów. Ważne jest, aby zapisać w nim ceny materiałów i robocizny oraz określić poszczególne etapy budowy.

Kosztorys budowy lub remontu domu do banku – czy jest obowiązkowy?

Aby ubiegać się o kredyt hipoteczny, zawsze trzeba przygotować kosztorys do banku. Dzięki niemu można wyliczyć koszty materiałów i robocizny oraz cenę potrzebną do realizacji inwestycji. Dobrze przygotowany kosztorys dołącza się do wniosku kredytowego. To element wymagany przy dużych pożyczkach, dlatego warto sporządzić go dokładnie i bez omijania poszczególnych etapów budowy domu. Aby dobrze przygotować kosztorys do kredytu hipotecznego, trzeba opisać wszystko, co najważniejsze, nawet remont lub wykończenie każdego pokoju.

Rodzaje kosztorysów do kredytu hipotecznego

Wyróżnia się cztery rodzaje kosztorysów. Warto znać każdy z nich, aby dopasować ten właściwy do swoich potrzeb:

  • kosztorys inwestorski – ten dokument sporządza się przed rozpoczęciem budowy. W nim powinny znaleźć się informacje o szacowanej wartości robót budowlanych. Ten rodzaj kosztorysu jest bardzo ważny w sytuacji ubiegania się o kredyt hipoteczny. Powinno złożyć się taki dokument razem z wnioskiem o pożyczkę do banku;
  • kosztorys ofertowy – ten model przeznaczony jest do przetargów publicznych. W nim dostępne są informacje o propozycji cenowej całego przedsięwzięcia. Ten rodzaj kosztorysu może również przydać się, gdy pojawią się niespodziewane koszty podczas budowy;
  • kosztorys zmienny – to dokument, który przygotowuje się, gdy podczas pracy pojawiły się niespodziewane wydatki i zmiany w planach budowlanych;
  • kosztorys powykonawczy – taki rodzaj dokumentu wykonuje się zaraz po zakończeniu prac. Określa się w nim wysokość wynagrodzenia pracowników oraz aktualne koszty inwestycji. Pomaga on na bieżąco monitorować wydatki.

Zaleca się przygotowanie kosztorysu nie tylko w momencie ubiegania się o kredyt hipoteczny, lecz także, jeśli chce się zoptymalizować koszty budowy czy remontu. Taki dokument umożliwia dokładnie zaplanowanie kosztów i zadań, które trzeba wykonać podczas przygotowywania nieruchomości.

Kto przygotowuje kosztorys do kredytu hipotecznego?

Kosztorys budowlany to bardzo ważny dokument, który powinien być przygotowany precyzyjnie, ze zwróceniem uwagi na wszelkie istotne szczegóły. Dlatego warto zlecić jego wykonanie specjaliście, który uwzględni wszelkie aspekty inwestycji.

Jeśli jednak nie chce się zatrudniać fachowca, można wykonać kosztorys samodzielnie. To trudne zadanie, ale wiele osób się go podejmuje. W takiej sytuacji warto kierować się własną wiedzą, doświadczeniem i pomocnymi materiałami w Internecie, które ułatwią ustalenie kosztów niektórych elementów prac, np. ceny robocizny czy surowców potrzebnych do wykonania konkretnych części budowy lub remontu.

Warto zaznaczyć, że bank nie interesuje się tym, kto wykonał kosztorys. Najczęściej przyjmie dokument wykonany przez inwestora, czyli w tym przypadku kredytobiorcę. Bywają jednak takie sytuacje, w których konieczne będzie potwierdzenie kosztorysu przez osobę z uprawnieniami budowlanymi. To najczęściej duże inwestycje albo sytuacje, w których dokument przedstawia małe kwoty w porównaniu z zakresem zaplanowanych prac. Kosztorys podpisany przez specjalistę daje bankowi pewność, że został przygotowany zgodnie z prawem budowlanym i cenami dostępnymi na rynku – zarówno aktualnymi, jak i możliwymi zmianami, które mogą pojawić się w trakcie budowy czy remontu.

Kosztorys kredytu hipotecznego – jakie informacje zawiera?

To, jakie dane muszą znaleźć się w kosztorysie, zależy od rodzaju kredytu, o jaki się wnioskuje. Dla przykładu dokument określający koszt budowy domu musi składać się z konkretnych części. Trzeba w nim ustalić wszystkie elementy stałe oraz połączone z nieruchomością.

Oznacza to, że kosztorys budowy domu powinien obejmować całość planowanych prac, razem z kosztem ich wykonania. W praktyce w dokumencie zapisuje się dane dotyczące:

  • wykonania prac ziemnych – fundamentów, warstw konstrukcyjnych posadzki,
  • murowania przegród wewnętrznych i wewnętrznych,
  • stropów,
  • konstrukcji dachu,
  • pokrycia dachu,
  • izolacji termicznych i akustycznych,
  • hydroizolacji,
  • niezbędnych instalacji: c.o., wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych,
  • stolarki okiennej i drzwiowej,
  • prac elewacyjnych,
  • prac wykończeniowych,
  • instalacji pokroju klimatyzacji czy rekuperacji,
  • tarasu/ganku.

Do kosztorysu nie wpisuje się mebli ani urządzeń RTV i AGD. Jednak warto sprawdzić dokładnie regulamin konkretnego kredytu. Niektóre banki przyjmują kosztorysy ze sprzętami AGD i meblami, jednak tylko tymi, które przeznaczone są do trwałej zabudowy, czyli np. meble kuchenne czy szafy przesuwne.

Jak przygotować kosztorysu budowy do kredytu hipotecznego krok po kroku?

Można samodzielnie przygotować kosztorys do kredytu. Warto jednak wiedzieć, że jest to trudne zadanie, która wymaga poświęcenia sporej ilości czasu oraz posiadania wiedzy. Aby ułatwić przygotowanie tego dokumentu, dobrze jest podzielić całe zadanie na kilka części.

Pierwszą z nich jest wypunktowanie etapów budowy oraz związanych z nimi prac. Dzięki temu można ustalić, co trzeba i można zrobić w trakcie przygotowywania nieruchomości. Takie rozwiązanie pomaga ustalić poszczególnie kroki, dzięki czemu nie tylko ułatwia przygotowanie kosztorysu, lecz także określenie pomysłu na budowę.

Ten etap tworzenia kosztorysu powinien być tworzony w oparciu o plan budowlany. W nim zaleca się określić różne etapy realizacji, w tym stan surowy, surowy otwarty, stan surowy zamknięty i gotowy, czyli „pod klucz”.

Następnym krokiem jest stworzenie listy materiałów potrzebnych do budowy. Warto wypisać sobie wszelkie surowce, których mają być użyte do realizacji kolejnych etapów budowy czy remontu. Taką listę można przygotować samodzielnie albo z pomocą architekta, jeśli taki zajmuje się projektowaniem danej nieruchomości. Na tym etapie można zorientować się, jakie są ceny poszczególnych materiałów i w co warto zainwestować.

Po rozpisaniu następstwa działań i listy materiałów należy przejść do oszacowania kosztów. Pod uwagę trzeba wziąć ceny wszystkich surowców, które będą wykorzystane podczas realizacji planu, oraz ceny robocizny specjalistów od poszczególnych usług budowlanych. Ten etap jest najtrudniejszy, dlatego wiele osób zgłasza się o pomoc do fachowców. Konieczne jest dokładne przejrzenie cen sklepów budowlanych oraz ofert firm zajmujących się realizacją tego typu projektów.

Ważne jest, aby pod uwagę nie brać promocji i okresowych rabatów. Lepiej, aby kosztorys był za duży niż za mały. Jeśli ceny nie będą realne, bank może odrzucić kosztorys, a to jednocześnie oznacza odrzucenie wniosku o kredyt.

Ostatnim etapem tworzenia kosztorysu jest spięcie całości i ustalenie etapów inwestycji. W tej kwestii liczy się nie tylko układ poszczególnych zadań, lecz także ich ramy czasowe. Do tego trzeba podejść z dokładnością i wyczuciem. Poleca się ustalić terminy z wykonawcami zadań, a następnie wpisać je w kosztorysie.

Dobrym pomysłem jest zachowanie rezerwy czasowej. Niektóre rzeczy mogą pójść nie po myśli podczas budowy, np. pogoda utrudni wylewkę albo materiały nie przyjadą na czas. Dlatego ważne jest, aby zostawić pole do działania. W innym przypadku można liczyć się nawet z zatrzymaniem wypłacania środków, jeśli bank zauważy niedotrzymanie terminów, które zostały określone w umowie, a to utrudnia wykonanie całej inwestycji.

Jeśli samemu przygotowuje się kosztorys do kredytu hipotecznego, należy pamiętać o tym, aby dokument zawierał zgodne z rzeczywistością dane. Najlepiej bazować na rzeczywistych cenach artykułów i usług, aby przygotować realistyczny dokument, który powinien zostać przyjęty przez bank, a tym samym przyczyni się do zwiększenia szansy na uzyskanie kredytu hipotetycznego.

Ile kosztuje sporządzenie kosztorysu do kredytu?

Zamiast samodzielnie przygotowywać kosztorys do kredytu hipotetycznego, można skorzystać z pomocy specjalisty. Fachowiec za wykonanie dokumentu policzy od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Wiele zależy od wielkości inwestycji i ilości danych, które będzie musiał obliczyć. Podczas współpracy ze specjalistą trzeba podać mu wszelkie niezbędne dane i udostępnić dokumenty dotyczące planu budowy.

Dobry fachowiec samodzielnie zajmie się kontaktowaniem z innymi firmami zajmującymi się przygotowaniem budowy, więc odciąży inwestora z tego typu zadań. Dzięki temu można zająć się innymi zadaniami, co pozytywnie wpływa na realizację planu budowlanego czy innych czynności, które trzeba wykonać przy nieruchomości czy w codziennym życiu.

Jak sprawdzić całkowity koszt kredytu?

Zanim zaplanuje się budowę, warto sprawdzić swoją zdolność kredytową oraz całkowity koszt kredytu. Takie dane można uzyskać dzięki kalkulatorom dostępnym w Internecie. Pozwalają one wyliczyć wstępne sumy, które trzeba będzie ponieść podczas inwestycji. Dzięki temu w bezpieczny i bezpłatny sposób sprawdza się, czy dana budowa jest opłacalna albo dostępna dla danego budżetu. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia ustalenie wielkości kredytu hipotecznego na budowę domu, lecz także zmniejsza ryzyko przeznaczenia pieniędzy na inwestycję, która się nie zwróci albo zbytnio obciąży budżet.

Rate this post
Udostępnij
Opublikowany przez
Redakcja ERPPolska

Ostatnie artykuły

Jak sprawdzić, czy jestem w BIK?

Biuro Informacji Kredytowej jest największą w Polsce bazą zawierającą historie kredytowe milionów Polaków. W ostatnich…

1 dzień temu

Czym jest atak Phishing? Popularny typ oszustwa internetowego

W ostatnich latach zespół reagowania na incydenty komputerowe CERT Polska odnotował znaczący wzrost prób związanych…

4 tygodnie temu

Trudne do wykrycia oszustwa na QR kod – czym jest quishing?

Wraz z rosnącą popularnością płatności cyfrowych oszustwa na QR kod stają się coraz bardziej powszechne.…

4 tygodnie temu

Przeniesienie konta bankowego – kiedy i jak to zrobić?

Zmiana banku to decyzja, którą można podjąć w różnych momentach życia. Czy to z powodu…

4 tygodnie temu

Przelew na zły numer konta. Czy można odzyskać pieniądze, jeśli zrobiłeś przelew na błędne dane? Sprawdź!

Pieniądze zostały wysłane, ale do złego adresata? Taka sytuacja może zdarzyć się każdemu. Wystarczy pomylić…

4 tygodnie temu

Co to jest wskaźnik LTV? W jaki sposób LTV wpływa na kredyt hipoteczny?

Wskaźnik LTV (Loan to Value) to informacja dla osób, które chcą wziąć kredyt hipoteczny, np.…

4 tygodnie temu