Gwarancja bankowa to rodzaj zabezpieczenia, które pozytywnie wpływa na wiarygodność firmy czy przedsiębiorcy w oczach kontrahentów. Umowa kredytowa tego typu pozwala sfinalizować przyszłe transakcje, nawet jeśli zabrakło środków finansowych. Jest to dobry sposób na zabezpieczenie się w razie niewypłacalności. Dowiedz się, jak działa gwarancja bankowa, jakie musi zawierać elementy, kiedy Ci pomoże i jakie są jej alternatywy.
Na czym polega gwarancja bankowa? Co warto o niej wiedzieć? Gwarancja bankowa to rodzaj umowy zawartej w formie pisemnej, który oznacza zobowiązanie się do opłacania na żądanie świadczenia wierzycielowi, gdy wystąpi problem ze spłacaniem należności w określonym czasie. Gwarancja bankowa jest umową służącą jako pewnego rodzaju parasol ochronny, który zabezpiecza finanse firmy, oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów z kontrahentami. W ten sposób poprawisz swoją wiarygodność w oczach nowego kontrahenta i deklarujesz się do określonych warunków zapłaty. Wypłata należności następuje na żądanie jednej ze stron. Może mieć na celu zabezpieczenie spłaty kredytu lub danej transakcji.
Gwarancja bankowa to instrument prawny, który jest określony w ustawie z dn. 29 sierpnia 1997 r. (z uwzględnieniem zmian w art. 80 do 92). Skierowana jest głównie do przedsiębiorstw obarczonych wysokimi nakładami finansowymi. Stanowi zabezpieczenie dużych inwestycji, dlatego często wykorzystuje się ją przed wejściem na nowy rynek czy rozpoczęciem dużego zlecenia. Zasadność udzielenia gwarancji zgodnej z ustalonym limitem zależy od sytuacji.
Gwarancja bankowa musi być dokumentem kompletnym, aby w przypadku problemów finansowych mogła zabezpieczać interesy firmy. Dlatego też ważne jest, by sprawdzić, czy przygotowana umowa z bankiem ma wszystkie istotne elementy. Może być ona wystawiona przez bank na żądanie beneficjenta. Gwarancja tego typu powinna być przygotowana w formie pisemnej i zawierać:
W przypadku takiej gwarancji bank sprawdzi Twoją zdolność kredytową! Dlatego przygotuj dokumenty poświadczające o zarobkach firmy, aby weryfikacja została przeprowadzona szybko i bez problemu.
To, ile beneficjent gwarancji musi zapłacić za taką umowę, zależy najczęściej od kwoty określonej transakcji. Sumę gwarancyjną uzgadnia się z bankiem, dzięki czemu ten może ustalić, czy jest szansa na udzielenie takiego zobowiązania. Od ogólniej kwot wyliczana jest prowizja, którą trzeba spłacać co miesiąc. Co ciekawe, istnieje możliwość zastawienia nieruchomości na poczet takiej umowy.
Zdecydowanie się na gwarancję bankową zabezpiecza zarówno przedsiębiorstwo, jak i jego klientów. Dzięki temu każda strona ma pewność, że w przypadku problemów finansowych firmy należności dla kontrahenta zostaną wypłacone. Taka opcja pozwala uniknąć długów, a tym samym rosnących zobowiązań, od których ciężko się uwolnić. Dlatego zawarcie gwarancji bankowej ma na celu przede wszystkim zapewnienie Ci spokoju ducha, nawet w stresujących sytuacjach, gdy pojawią się problemy finansowe. Może być ona wystawiona jednorazowo na zabezpieczenie jednej określonej transakcji lub wydana zgodnie z ustaleniem w formie linii odnawialnej. Zleceniodawca gwarancji może dowolnie ustalać z bankiem jej warunki.
Jeśli wejdziesz w umowę z kredytodawcą i podpiszesz gwarancję bankową, możesz ją wykorzystać na wiele sposobów. Przede wszystkim zabezpieczysz nią opłaty za towary, które już zostały zakupione, oraz wykonane usługi. Pamiętaj również, że gwarancja obejmuje wiele przyszłych zadań, które mogą dotyczyć, np. zapłaty cła, zwrotu zaliczki, rękojmi, spłaty kredytu i rat leasingowych czy opłat w ramach wykonania kontraktu lub umowy.
Jeśli interesuje Cię temat gwarancji bankowych, musisz wiedzieć, że do wyboru masz wiele jej rodzajów. Zanim podpiszesz umowę, zastanów się, która będzie dla Ciebie najlepszą opcją. Najczęściej dostępne są takie rodzaje gwarancji bankowych jak:
Możemy także wymienić gwarancję bankową warunkową lub gwarancję bankową bezwarunkową.
Gwarancje bankowe dla firm warto stosować wtedy, gdy podejmuje się znaczne ryzyko związane z dużymi inwestycjami. Sytuacji takich jest wiele. Może to być moment wejścia na nową część rynku, zdobycia sporego zlecenia czy też organizacji loterii pełnej nagród. Gwarancja kredytowa pozwala zabezpieczyć się przed możliwymi problemami finansowymi, dzięki czemu umożliwi Ci bezpieczne działanie, bez obaw o nagłe pojawienie się wysokich zobowiązań, które mogłyby spowodować trudności w rozwiązaniu trudnej sytuacji, która mogłaby zaszkodzić Twojej pozycji na rynku.
Na przykład dobra chwila na zawarcie gwarancji finansowej jest przed przygotowaniem różnego rodzaju konkursów czy loterii, które mają promować działanie firmy i zdobyć dla niej nowych klientów. Gwarancja bankowa stanowi w takiej sytuacji zapewnienie wypłaty bądź wydania nagród w zorganizowanym przez zleceniodawcę wydarzeniu, dzięki czemu umożliwia bezproblemowe przygotowanie loterii – nawet jeśli okaże się, że osoby biorące w niej udział wpłacą za mało pieniędzy na kupno nagród czy też po drodze pojawią się problemy finansowe.
Gwarancja bankowa ma wiele plusów, warto do nich zaliczyć: bezpieczeństwo realizacji transakcji, ograniczenie ryzyka finansowego związanego z umową, szybką wypłatę pieniędzy, przejęcie ryzyka działań kontrahenta przez bank i szybką egzekucję wypłaty środków, jeśli nie zostaną one dostarczone do przedsiębiorstwa z winy klienta.
Gwarancja bankowa to umowa, która zawierana jest na określony czas. Najczęściej wygasa ona w momencie, gdy minie okres wyznaczony na dokumentacji podpisanej w banku. Bywają jednak inne sytuacje, w przypadku których gwarancja bankowa może zostać zakończona. Jedną z nich jest spłata zobowiązania przez kontrahenta. Dzieje się tak wtedy, gdy przedsiębiorstwo samodzielnie przeleje pieniądze, które pokrywają dane zadłużenie czy opłaty na rzecz beneficjenta gwarancji. W takiej sytuacji bank nie musi interweniować, a to może przełożyć się na wygaszenie gwarancji – podpisanej na konkretny cel.
Warto również przyjrzeć się umowie. Czasami zapisane są w niej indywidualne warunki, które określają sposób wygaszenia. Dodatkowo beneficjent może zawsze sam zrezygnować z takiego zabezpieczenia, jeśli uzna je za nieopłacane albo niepotrzebne.
Alternatywą dla gwarancji bankowej jest przede wszystkim ubezpieczenie. W takiej sytuacji zabezpieczenie finansów firmy leży w rękach towarzystwa ubezpieczeniowego, a nie banku. Całość działa na podobnych zasadach, jednak w przypadku gwarancji bankowej warunki umowy są opisane prawnie bardziej szczegółowo.
Wiele osób przekonuje do tego rozwiązania niska cena – koszty gwarancji bankowej, najczęściej miesięczne opłaty, stanowią niewielką część całej ustalonej sumy. Natomiast cały proces wymaga więcej formalności i często wiąże się również ze sprawdzeniem zdolności kredytowej przedsiębiorstwa, aby bank miał pewność, że powierzy pieniądze firmie zdolnej do comiesięcznego płacenia rat.
Ubezpieczenie oznacza o wiele mniej formalności, ale jego cena jest znacznie wyższa niż przy gwarancji bankowej. Jednak wiele osób decyduje się na takie rozwiązanie z uwagi na znacznie szybsze przeprowadzenie całego procesu.
Biuro Informacji Kredytowej jest największą w Polsce bazą zawierającą historie kredytowe milionów Polaków. W ostatnich…
W ostatnich latach zespół reagowania na incydenty komputerowe CERT Polska odnotował znaczący wzrost prób związanych…
Wraz z rosnącą popularnością płatności cyfrowych oszustwa na QR kod stają się coraz bardziej powszechne.…
Zmiana banku to decyzja, którą można podjąć w różnych momentach życia. Czy to z powodu…
Pieniądze zostały wysłane, ale do złego adresata? Taka sytuacja może zdarzyć się każdemu. Wystarczy pomylić…
Wskaźnik LTV (Loan to Value) to informacja dla osób, które chcą wziąć kredyt hipoteczny, np.…